English

SPILLEPERIODE: 2.-10. december
SPILLESTED: Edison, Edisonsvej 10, 1856 Frederiksberg C
MÅLGRUPPE: Fra 7. klasse og op

STØTTET AF: Egmont Fonden

TAK TIL:
Thomas Blachman
Ordblinde/Dysleksiforeningen
Nationalt videncenter for læsning
Dysleksi ungdom
Dysleksi og inklusion
VUC Roskilde
VUC København
Ordblindeefterskoler
Holte-Hus Efterskole
Kompetencecenter for ordblinde KFO Skanderborg
Blågårds Skole
NOTA
Ordblindeinstituttet

Jeg læser falsk – en forestilling om ordblindhed

Hvor mange røde streger er der under ordene i dine tekster?
Tager du rejseplanen, menukort og sms’er for givet?
Synes du store tekstblokke er uhyggelige?
”Hvorfor læser du det ikke bare? ”

”Jeg fik altid at vide ”Hvis du ikke kan læse, så bliver du ikke til noget”. Det gav mig et ekstra pres, så kunne jeg ikke blive til noget. Så vil jeg ikke få en uddannelse eller job. For hele vores samfund er bygget op i firkanter, som vi bliver placeret i, og så var man der, vi er alle sammen firkanter, ikke cirkler, ikke trekanter. Firkanter.” – Carla

Ordblinde har svært ved at følge med, men ikke fordi de er dumme. Det er heller ikke fordi de har svært ved sprog. De har bare svært ved at læse tekst.
Omkring 7% af Danmarks befolkning er ordblinde, og ordblinde børn og unge klarer sig dårligere, når det kommer til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men hvem er menneskene bag statistikken?

”I virkeligheden kunne jeg ikke ønske mig bedre lærere. Jeg kunne se på dem de ville hjælpe men de vidste ikke hvordan. Lige meget hvor meget de øvede med mig. Jeg kunne bare ikke! Jeg var bare ikke skabt til at læse og stave”. – Jonas

På scenen møder du 13 mennesker, der fortæller hver deres historie med ordblindhed. For de er alle sammen forskellige. At være ordblind er ikke som et brækket ben – udfordringerne er ikke de samme, og det, som er umuligt for én, er måske ganske let for en anden. Og omvendt.

”Nu er jeg begyndt at blive glad fordi jeg er ordblind. Det kan godt være jeg ikke er så god til at læse eller lave matematik men jeg tror det har givet mig en superkraft. Kan I gætte hvad det er? Jeg lægger mærke til ting. Alting. Store ting. Små ting.” – Alfred

Jeg læser falsk spillede på Edison fra d. 2.-14. december 2018, og har siden spillet i hele landet.

 

Video: Benjamin Mørch

Forestillingen er støttet af Egmont Fonden, der arbejder for, at alle børn og unge i 2030 skal være i stand til at tage en ungdomsuddannelse, og her er ordblindhed stadig en udfordring. Børne- og ungeinddragelse er en vigtig del af Egmont Fondens DNA, fordi de ordblinde børn har vigtig viden at bidrage med både i forhold til deres egen udvikling og samfundet som helhed.

 

 

SPILLEPERIODE: 2.-10. december
SPILLESTED: Edison, Edisonsvej 10, 1856 Frederiksberg C
MÅLGRUPPE: Fra 7. klasse og op

STØTTET AF: Egmont Fonden

TAK TIL:
Thomas Blachman
Ordblinde/Dysleksiforeningen
Nationalt videncenter for læsning
Dysleksi ungdom
Dysleksi og inklusion
VUC Roskilde
VUC København
Ordblindeefterskoler
Holte-Hus Efterskole
Kompetencecenter for ordblinde KFO Skanderborg
Blågårds Skole
NOTA
Ordblindeinstituttet

MEDVIRKENDE: Louise, Jacob, Tine, Gabriel, Alma, Jonas, Alfred, Carla, Hassan, Isaac, Jeanette, Hans og Malene

INSTRUKTØR: Inger Eilersen

PROJEKTLEDER: Naghmeh Mahmoudi Kashani

PRODUKTIONSASSISTENT: Emma Liv Kornbech

FRIVILLIGE: Ummy Hamyar og Julie Kalvhøj

MUSIK: Mund de Carlo; Hassan Abdi & Morten Buchholtz

FOTO: Jón Bjarni Hjartarson

VIDEO: Benjamin Mørch

IDÉ & KONCEPT: Henrik Hartmann