Kreative læringsprocesser og nye fællesskaber – en undersøgelse af betydningen af scenekunstforløb i folkeskolen
Lektor ved Center for Ungdomsforskning, Anne Mette W. Nielsen og lektor ved Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole, Rikke Platz Cortsen har fulgt vores skoleprojekt i Esbjerg gennem 3 år og undersøgt, hvilken betydning elevernes møde med scenekunst kan have med særlig fokus på fællesskaber. Det er der kommet denne rapport ud af, som dykker ned i, hvordan scenekunstforløb kan bidrage til at styrke elevers fællesskaber ud fra et ungeperspektiv.
Læs mere om rapporten her på siden
Lektor ved Center for Ungdomsforskning, Anne Mette W. Nielsen og lektor ved Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole, Rikke Platz Cortsen har fulgt vores skoleprojekt i Esbjerg gennem 3 år og undersøgt, hvilken betydning elevernes møde med scenekunst kan have med særlig fokus på fællesskaber. Det er der kommet denne rapport ud af, som dykker ned i, hvordan scenekunstforløb kan bidrage til at styrke elevers fællesskaber ud fra et ungeperspektiv.
De har fulgt 3 ud af de 7 år, vi har lavet skoleprojekt og været til stede under workshopsene, interviewet elever, kunstnere og lærere undervejs i forløbene. Undersøgelsen har fokus på elevernes oplevelser og fortællinger om projektet og er baseret på empirisk data.
Rapporten beskriver, hvordan kunst og kultur tidligere har været hængt op på de fagspecifikke timer indenfor skoleregi. De senere år har dette udviklet sig, og der er en større interesse og praksis både i Danmark og internationalt for at inddrage kunstnere og projekter, som det f.eks. er tilfældet med vores projekt i Esbjerg.
Forskningen på området viser, at samarbejder mellem kunstnere og skoler kan styrke fagligheden hos eleverne, deres relationskompetencer og deres kreative og kunstneriske færdigheder. Derudover kan de opleve at få nye selvbilleder, tilhørsforhold og relationer.
”Her kan de få adgang til at fordybe sig og lade sig begejstre, berøre og bevæge og udforske perspektiver, teknikker, materialer, genrer og kunstneriske grænser, men også reflektere over det liv, de lever, såvel som de store og svære spørgsmål, der præger vores samtid. Det kan åbne for andre erfaringsverdener og nye repertoirer og give børn og unge adgang til at udvikle nye livsperspektiver og horisonter” (Citat fra rapporten)
Samarbejder mellem skoler og kunstnere kan også udvikle lærernes arbejdsmetoder og lære dem nye kunstpædagogiske metoder. Det kræver dog, at man får opbygget et stærkt lærer-kunstner samarbejde i projektet.
Vi har i 7 år i træk lavet et 2 ugers langt skoleprojekt med 8. årgang Urbanskolens afdelinger/nu Rørkjær Skole, Præstegårdsskolen og Danmarksgade Skole. Formålet har været at styrke fællesskaber på tværs af afdelingerne/skolerne på tværs af klasserne med også på tværs af køn, socioøkonomiske forhold, etnicitet m.m.
Undersøgelsen peger på 7 bærende elementer for scenekunsten som kreativ læringsproces:
”Det er en gennemgående pointe i en lang række nyere undersøgelser, hvordan gode og tætte relationer til andre unge er afgørende for unges trivsel og deres muligheder for at leve gode ungdomsliv” (citat fra rapporten). Det vigtigt med tætte venskaber og vennegrupper, hvor man kan være sig selv og spejle sig i de til tider udfordrende og krævende teenageår. Men fællesskaber kan også udelukke nogle, gøre ondt og føre til social mistrivsel og ensomhed for nogle. Det oplever nogle af eleverne i skoleprojektet også i deres øvrige hverdag. Hvis man skal skabe positive fællesskaber kræver det, ifølge forskningen, at man både trækker på nogle ungdomskulturelle værdier, så de unge synes, at det attraktivt at være en del af fællesskabet, og at der skabes et sted med åbenhed, omsorg og respekt. Samtidig er det vigtigt, at fællesskaberne også er mangfoldige og rummelige, så man både møder det velkendte og det nye i dem.
Eleverne er sat sammen i workshops, hvor de er blandet på tværs af klasser og skoler. Undervejs i forløbet møder eleverne derfor nye elever, de ændrer deres syn på andre elever, får styrket deres venskaber og udvidet vennegrupperne med nye unge, og så får de et nyt syn på, hvordan man kan være sammen, når de oplever forskellige fællesskaber på tværs både blandt eleverne og i workshopsene. Eleverne fortæller, at dette er noget af det vigtigste for dem i projektet, da de møder nye mennesker og kommer tættere på hinanden i netop en tryg, tillidsfuld og respektfuld ramme. Eleverne får også ændret deres syn på hinanden – både på dem de kender godt, men også dem de kender perifært. Og nogle af eleverne får adgang til nye positioner på deres skoler eller i ungdomsmiljøet.
I undersøgelsen har de talt med nogle af eleverne 6 mdr. efter forløbet, og her tegner der sig nogle ændringer i fællesskaberne. Nogle af eleverne ses fortsat med deres nye venner på tværs af klasser og skoler, mens andre ikke ser de nye venner fra forløbet. Og nogle elever oplever at kunne mere og at blive set på en ny måde af andre, hvor nogle elever ikke oplever, at der er sket ændringer efterfølgende i deres klassefællesskaber.
Lærernes mulighedsrum i forløbet
I projektet er det sådan, at trænerne tilrettelægger og styre forløbene, lærerne assisterer. Lærerne er fast tilknyttet én workshop gennem forløbet. Fælles for dem er, at de agerer praktiske grise og observerer workshopsene, hvilket kan være svært for nogle, men for andre åbner op for nye muligheder for at iagttage og se eleverne i et nyt lys, og hvor de kan få inspiration fra trænernes måde at være sammen med eleverne på. Mange af lærerne fortæller, at de nyder at have så meget tid med eleverne. De ser deres elever udfolde sig på nye måder, turde ting, de ellers har svært ved, overkomme usikkerheder og folde sig ud. Derudover oplever de at blive stolte af deres elever i forløbet og til visningerne den sidste dag.
Lærerne og eleverne opbygger også nye og stærke fælles erfaringer mellem dem, som de efterfølgende kan referere tilbage til, og gør, at de kommer tættere på hinanden.
De kreative læringsprocesser kommer dog ikke med hjem i klasseværelset, og lærerne har generelt svært ved at identificere, hvad der sker i disse processer, på trods af, at de kan se, at forløbet styrker deres elever på flere områder. De måler det ud fra en snæver faglig skala for, som har et meget prøvefokuseret, reproducerende og facitorienteret sigte i udskolingen. Der er ikke tid til så meget andet end de fag, de skal nå igennem. Det gør dog en stor forskel, at det er et gentagende forløb, som har kørt i 7 år. Mange lærere er gengangere, trænere også, og eleverne har set de tidligere årgange optræde og glæder sig til, at det er deres tur. Det har gjort det meget lettere at gennemføre forløbet de seneste år, da det tillægges en særlig værdi hele vejen rundt.
Konklusion, anbefalinger og opmærksomhedspunkter
”Undersøgelsen synliggør fra et ungeperspektiv en række vigtige potentialer ved elevers møder med scenekunst som kreativ læringsproces i forhold til at styrke fællesskaber i skolen. Der er tale om potentialer, der med fordel kan inspirere et videre arbejde i krydsfeltet mellem scenekunst og skoler” (citat fra rapporten).
Anbefalinger og opmærksomhedspunkter:
Kreative læringsprocesser og nye fællesskaber – en undersøgelse af betydningen af scenekunstforløb i folkeskolen
Lektor ved Center for Ungdomsforskning, Anne Mette W. Nielsen og lektor ved Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole, Rikke Platz Cortsen har fulgt vores skoleprojekt i Esbjerg gennem 3 år og undersøgt, hvilken betydning elevernes møde med scenekunst kan have med særlig fokus på fællesskaber. Det er der kommet denne rapport ud af, som dykker ned i, hvordan scenekunstforløb kan bidrage til at styrke elevers fællesskaber ud fra et ungeperspektiv.
Læs mere om rapporten her på siden
Læs CeFUs rapport om kreative læringsprocesser og nye fællesskaber
Download rapport her